• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Sint-Jozefinstituut BokrijkSint-Jozefinstituut Bokrijk

leef - leer - groei

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Nieuws
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Onze missie en visie
    • Projecten
    • Inspraakorganen
    • Schoolreglement
    • FAQ digitalisering in het onderwijs en laptoponderwijs. 
  • Studieaanbod
    • Algemeen overzicht
    • Eerste graad
    • Tweede graad
    • Derde graad
    • Specialisatiejaren (Se-n-Se)
  • Kalender
  • Inschrijven
    • Online inschrijven (2de t.e.m. 6de jaar)
  • Contact
  • Solliciteren
  • Downloads
  • Smartschool

FAQ digitalisering in het onderwijs en laptoponderwijs. 

  • Welke meerwaarde heeft een individuele laptop voor het onderwijs?
    • Meerwaarde voor de ontwikkeling van de jongere:
      • Werken aan mediawijsheid.
      • Werken aan logisch en flexibel redeneren, en dus aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waarmee onze jongeren moeten leren jongleren.
    • Meerwaarde in de klas:
      • Als didactisch middel, bijvoorbeeld presenteren, digitale leeromgeving, simulaties, meetinstrumenten, aansturen van apparatuur, teken- en rekensoftware e.a.
      • Als hulp bij differentiatie en het werken op maat voor elke leerling.
      • Als ondersteunende software voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
      • Als hulp bij evalueren, vastleggen en inzichtelijk maken van leerresultaten, feedback op maat geven.
      • Bij toekomstige nieuwe werkvormen via education technology.
    • Meerwaarde thuis:
      • Demofilms of – lessen thuis bekijken zodat er tijd vrijkomt om moeilijkere delen van de leerstof uitvoeriger in de klas te behandelen. (blended learning en flipped classroom)
      • Thuis samenwerken aan oefeningen met andere leerlingen (de fysieke afstand is geen beperking meer.
      • Delen van de leerstof kunnen thuis opnieuw bekeken worden waardoor leerlingen thuis beter kunnen oefenen en zo het eigen leerproces kunnen sturen.
  • Waarom krijgen de leerlingen pas een toestel van de school vanaf de 2de graad?

    Vanaf de 2de graad neemt het zelfstandig verwerken van de leerstof toe, zowel individueel als in groep. De digitale ondersteuning speelt vanaf dan ook een grotere rol in het thuis voorbereiden van de lessen, opdrachten, toetsen en examens.

    De digisprong-subsidie is éénmalig. Omdat we voor een eigen aankoop van toestellen door de school kiezen is het belangrijk te kijken naar duurzaamheid. We geloven dat leerlingen van 2de en 3de graad ook onderweg en thuis verantwoordelijk kunnen omgaan met onze toestellen.

    Als we toestellen lang genoeg kunnen gebruiken hopen we in de toekomst ook met een beperkte bijdrage van de leerlingen een uitleensysteem in stand te kunnen houden.

    Vanuit onze Lasalliaanse visie willen we ieder kind gelijke kansen op onderwijs bieden. Een concreet gevolg van deze visie is dat we de kosten voor onze leerlingen zo laag mogelijk willen houden. Dankzij de huidige subsidie van de overheid is er op dit moment een éénmalige en dus tijdelijke situatie waardoor we gratis toestellen kunnen aanbieden. 

    We houden ook onze blik op een toekomst zonder subsidies. We kiezen er daarom nu voor om pas vanaf het 3de jaar individuele toestellen die dagelijks mee naar huis gaan, aan te bieden. De gemiddelde levensduur van een laptop is ongeveer 4 jaar en er zal in Bokrijk ook in de toekomst (indien er onvoldoende subsidies zouden zijn) slechts éénmaal een toestel gedurende de hele middelbare schoolcarrière aangekocht moeten worden. 

    Vanaf het eerste jaar hebben de leerlingen een toestel gratis op school ter beschikking. Om de duurzaamheid te verhogen, worden ze niet mee naar huis genomen, maar kunnen ze wel op vraag van ouders snel beschikbaar zijn in geval van specifieke situaties zoals tijdelijk afstandsonderwijs. 

  • Hebben leerlingen van de eerste graad geen laptop nodig thuis?

    De leerstof zal in de eerste graad zodanig aangeboden worden dat het geen noodzaak is om permanent een laptop thuis ter beschikking te hebben om goede studieresultaten te behalen. 

     Er wordt door de leerling een papieren planagenda bijgehouden in de eerste graad. Zo goed als al onze leerlingen van de eerste graad bezitten reeds een digitaal toestel (smartphone, tablet of laptop) waarop Smartschool geraadpleegd kan worden. 

    Onze aanbeveling is dat een leerling van de eerste graad enkele uren per week thuis gebruik kan maken van een gezinstoestel, om iets op te zoeken op internet of remediëringsoefeningen te maken. Indien er geen enkel toestel beschikbaar is in het gezin, vragen we om contact op te nemen met de school. Dan gaan we op zoek naar een oplossing op maat. 

    Omdat we een aankoop in eigen beheer doen vanaf het 3de jaar kunnen we de toestellen voor een 6-jarige cyclus gebruiken. Leerlingen die in schooljaar 2022-2023 starten in de eerste graad zullen allemaal nog tot hun 6de middelbaar een toestel van de school ter beschikking hebben. 

  • Leerlingen van het 7de jaar krijgen geen toestel van de school ter beschikking?

    Leerlingen van het 7de jaar zijn grotendeels afkomstig uit andere scholen of stromen in via de VDAB, meestal zijn ze reeds in het bezit van een toestel waarop ze de nodige taken thuis kunnen uitvoeren. Op school zijn er voldoende toestellen ter beschikking voor de opdrachten ter plaatse.  Indien gewenst, kunnen ook zij een toestel lenen van de school. Het is voor de werking in de Se-n-Se jaren geen noodzaak dat alle leerlingen gebruik kunnen maken van een identiek toestel. 

  • Vervangt deze laptop alle boeken en cursussen?

    Nee.  

    Elke leraar heeft de autonomie om te kiezen voor het beste pedagogische leermiddel. Wij trekken voluit de kaart van “blended learning”. Dit betekent dat we altijd kiezen voor het pedagogisch en didactisch beste leermiddel. Als voornamelijk doorstroomschool houden we er ook rekening mee dat in vele richtingen van het hoger onderwijs nog steeds niet-digitale studeer- en schrijfvaardigheden verwacht worden. 

    In de toekomst proberen we waar mogelijk met goedkopere digitale alternatieven te werken. Sommige leerboeken, werkboeken en andere leermiddelen zal je, afhankelijk van de gekozen studierichting, niet meer moeten kopen. Denk hierbij aan een atlas, woordenboeken, grafisch rekenmachine, kleurenkopieën enz. 

    Het betekent niet dat alle cursussen en handboeken zullen wegvallen. Je zal deze wel nog moeten kopen of huren, hiervoor zetten we onze samenwerking met Iddink verder.  Cursussen die de school of leraar zelf maakt, kunnen we gratis digitaal ter beschikking stellen. Het laptopproject heeft niet de bedoeling om alle klassieke leermiddelen te vervangen. 

  • Wordt de laptop elk lesuur gebruikt?

    Nee. We gebruiken de laptop als dit het leerproces verrijkt en als het bijdraagt aan het ontwikkelen van de 21ste-eeuwse vaardigheden. Dit hoeft niet altijd of elk lesuur te zijn. We streven naar 100% leerwinst, niet naar 100% digitale lestijd.

  • Welke specificaties heeft het schooltoestel van de 2de en 3de graad?

    ASUS BR1100FKA (laptop + pen + hoes)  

    Windows 11 – National Academic License
    11.6″ LED Backlit 250nits HD (1366 x 768) 16:9 X360 TOUCH
    Intel® Pentium® Silver N6000 1.1 GHz (4MB Cache, 4 cores)
    Intel® HD Graphics
    8GB DDR4 on board
    256 SSD (speciaal model voor onze school)
    720p HD camera with privacy shutter
    13.0M World Facing camera
    Wi-Fi 6(802.11ax) + Bluetooth 5.0 (Dual band) 2*2
    Battery 42WHrs, 3S1P, 3-cell Li-ion, 10h
    AC Adapter ø4.0, 45W AC Adapter, Output: 19V DC, 2.37A, 45W, Input: 100~240V AC 50/60Hz universal
    1  x HDMI 1.4, 1 x 3.5mm Combo Audio Jack, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert (10/100/1000), 1 x DC-in, 1 x USB 2.0 Type-A, 1 x USB 3.2 Gen 1 Type-A, 1 x USB 3.2 Gen 2 Type-C support power delivery  

    Spil resistent keyboard 

  • Welke software staat er op de laptop? 

    Windows 11 en Office 365 staan op elke laptop geïnstalleerd bij levering. Verder zal het basispakket geïnstalleerd zijn dat de school didactisch vereist. Ook de nodige antivirussoftware zit mee in het pakket. Dyslexiesoftware is mogelijk als dit in het begeleidingsplan van de leerling opgenomen is.

  • Kan ik zelf eigen software op de laptop plaatsen? 

     Nee. Privégebruik van de schoollaptop is niet toegestaan. Eigen software installeren mag dus ook niet, om het schoolnetwerk voldoende beveiligd te houden en om de duurzaamheid van het toestel te verhogen.

  • Wie is de beheerder van de laptops? 

    De school beheert het toestel van de leerling. Alle toestellen worden in een centraal beheersysteem ingebracht. Via het schoolbeheer kan de school updates installeren, de toestellen opnieuw configureren, herinstalleren of volledig uitschakelen vanop afstand bij problemen. 

  • Moet ik mijn laptop inleveren tijdens de schoolvakanties?

    Als je in onze school verder studeert, mag je het toestel tijdens de vakanties houden tot op het einde van het 6de jaar, de all-in verzekering loopt in die periode voor de huidige toestellen  tot 08/2025 door. Indien je van school verandert of afstudeert, lever je het toestel voor je vertrekt in bij de ICT-verantwoordelijke. Indien je dit niet doet, zal er een factuur met een door ons bepaalde restwaarde van het toestel opgestuurd worden.  

  • Mag ik een eigen laptop meebrengen? 

    Nee. Elke leerling werkt met de laptop die de school ter beschikking stelt. 

  • Zijn de toestellen persoonlijk? 

    Toestellen worden toegewezen en geregistreerd op naam van de leerling (of leerkracht). Op vraag kan de beheerder het toestel vanop afstand onbruikbaar maken. Iedere leerling is verantwoordelijk voor het eigen toestel en dient dit toestel op het einde van de schoolcarrière terug in te leveren. 

  • Ik gebruik dyslexiesoftware, kan dat op het schooltoestel geïnstalleerd worden?

    Ja, de dyslexiesoftware wordt door de beheerder van de school op je eigen toestel geïnstalleerd indien het gebruik ervan opgenomen is in je begeleidingsplan. 

    Voor leerlingen van de eerste graad wordt de software standaard op alle schooltoestellen geïnstalleerd. 

  • Ik ga naar 4de, 5de of 6de jaar humane wetenschappen of maatschappij- en welzijnswetenschappen en ik kocht reeds een iPad voor school, mag ik deze verder gebruiken?  

    Iedere leerling krijgt een Windows-laptop van de school. Als alle leerlingen hetzelfde toestel bezitten, zal er door de leerkrachten in alle klassen met dezelfde toestellen lesgegeven kunnen worden. Dit gaat het algemeen gebruik van de toestellen in meerdere vakken verhogen. 

    Ouders van de betrokken leerlingen werden in mei 2022 van deze wijziging op de hoogte gesteld en kregen de optie om de iPad al dan niet via de school in te leveren. 

  • Waarom kiezen jullie voor laptops en niet voor iPads? 

    We hebben de voor- en nadelen van verschillende systemen en toestellen naast mekaar gelegd vooraleer een beslissing te nemen. We gingen te rade bij experten in het vak, raadpleegden leerlingen, leerkrachten en ook ouders via de schoolraad.  

    Uiteindelijk is onze keuze gevallen op de ASUS BF1100FKA, een 2-in-1-toestel met een pennetje dat dus zowel een laptop als een tablet is.

    Laptops hebben meer didactische mogelijkheden dan iPads en er kunnen meer programma’s (zoals de in meer dan 75% van de ondernemingen gebruikte Office-toepassingen) op worden geïnstalleerd. We werken als school ook met Smartschool voor agenda en uploadzone. De compatibiliteit met de Microsoft-toepassingen is op dit moment beter afgestemd op een Windows-omgeving (dan op Apple).  

    Laptops beschikken ook standaard over een klavier, een groter scherm en verschillende aansluitingen. Een laptop biedt meer verwerkingsmogelijkheden dan een iPad. Het prijsverschil tussen de laptop die de school aanbiedt en een iPad met dezelfde mogelijkheden is zeer klein en niet in verhouding met de meerwaarde die de laptop biedt. 

    We werken in de Humane richtingen reeds enkele jaren met iPad. Na voorstelling van een aantal demotoestellen aan leerlingen van een 6de jaar HUW bleek dat hun voorkeur uitging naar een klein 2-in-1-toestel (Windows-laptop met pen en touchscreen). 

  • Wat valt er de eerste 3 jaar onder de garantie?  

    In de jaarlijkse kostenbijdrage zit een “next business day on site garantie” (NBDOS) inbegrepen. Dit betekent dat er, de werkdag volgend op de melding van het probleem, een technieker ter plaatse komt om een herstelling uit te voeren (op school of bij de leerling thuis tijdens schoolvakanties). In de praktijk betekent dit dat het probleem, indien het onder de garantie valt, binnen de 2 dagen is opgelost. Tijdens de duur van de herstelling krijgt de leerling een vervangtoestel ter beschikking. De leerling beschikt dus op elk moment over een toestel. Tijdens vakantieperiodes verwittigen de ouders rechtstreeks de leverancier en wordt de herstelling aan huis gedaan. 

    Batterijen die minder dan 70% van hun normale prestaties leveren, worden gedurende de garantieperiode van 3 jaar gratis vervangen. 

    Defecten buiten de garantie worden aan maximaal € 39 hersteld (franchise). 

  • Wat is het verschil tussen een defect binnen of buiten de garantie? 

    Een defect binnen de garantie betekent schade die is opgetreden als gevolg van normaal gebruik van de laptop en schade die dus niet kan worden toegeschreven aan externe factoren. 

    Een defect buiten de garantie is de zogeheten ‘accidental damage’. Dit is schade als gevolg van externe factoren zoals bijvoorbeeld een val, vochtschade, vandalisme …. 

  • Wat na die 3 jaar NBDOS-garantie (vanaf schooljaar 2025-2026)?

    Onze school sluit voor alle toestellen een Allrisk Electronica verzekering af, deze dekt “Accidental damage” en diefstal met een forfait van €125, dit voor de volledige aankoopprijs (zonder verlies waarde door slijtage) tot 7 jaar na aankoop, daarna 5% waardevermindering per jaar.  

    Herstelkosten (kostenraming 2022) na 3 jaar (langere wachttijden voor herstelling en vervangtoestel)  

    • Batterij vervangen €85  
    • Schermbreuk €260 = €125 forfait  
    • Moederbord €369 = €125 forfait indien accidenteel 
    • Toetsenbord €95  
    • Behuizing €185 = €125 forfait 
  • Wat als mijn laptop stuk is of niet goed meer werkt? 

    Je meldt dit aan onze ICT-coördinatoren in lokaal B118.  Ze helpen je zo snel mogelijk verder en voorzien een vervangtoestel indien nodig. Bij correct gebruik en niet-accidentele normale slijtage of veroudering van het toestel, wordt er geen forfait aan de leerling gevraagd voor vervanging van het toestel/batterij. 

  • Wat als mijn laptop wordt gestolen? 

    Het toestel is verzekerd tegen diefstal, met een franchise van € 39 (€125) die je zelf nog zal moeten betalen. Voorwaarde is dat de diefstal buiten de school heeft plaatsgevonden én dat er een proces-verbaal van de politie kan voorgelegd worden (diefstal met braaksporen of onder bedreiging). Diefstal op school wordt dus niet gedekt.  

    Geef een diefstal ook zo snel mogelijk door aan de school, het schooltoestel kan door de beheerder onbruikbaar gemaakt worden vanop afstand. Dit is een extra hulpmiddel om diefstal zinloos te maken en dus mee te voorkomen. 

  • Kan ik zelf een laptop aankopen via de school?

    Nee. Enkel de school kan laptops aankopen. De school heeft hiervoor een contract afgesloten dat enkel kan aangewend worden voor schoolaankopen. De school verkoopt geen laptops door aan particulieren. 

  • Waar bewaar ik mijn bestanden en hoe verloopt de back-up? 

    Om te vermijden dat je bestanden verloren gaan bij een defect aan de laptop, bewaar je je bestanden via OneDrive dat automatisch zorgt voor back-ups. Iedere leerling heeft 5TB opslag ter beschikking via de door de school voorziene licentie bij Microsoft. We leren leerlingen werken met OneDrive. 

  • Zijn er in elk klaslokaal voldoende stopcontacten voorzien voor alle laptops?

    Nee. De toestellen van de eerste graad worden bewaard in laptopkarren waar 1 stopcontact voldoende is om alle toestellen ineens op te laden.  

    Leerlingen van 2de en de 3de graad laden hun laptop thuis op. De toestellen beschikken over een batterij die een hele schooldag meegaat. Het is niet de bedoeling dat laptops in de klassen opgeladen worden of dat de school oplaadpunten voorziet. 

  • Kan de laptop gebruikt worden bij toetsen of examens? 

    Ja. De beslissing ligt bij de vakleraar of de school. Er wordt software voorzien als bijvoorbeeld “Safe Exam Browser” om dit correct te laten verlopen. 

  • Hoe vervoer ik mijn laptop en mag ik een eigen laptoptas voorzien? 

    Je vervoert de laptop in een stevige schooltas of rugzak. Schade door een val betekent dat je altijd een franchisekost van € 39 (€125) zal moeten betalen. Dit kan je vermijden door goed zorg te dragen voor je laptop. 

    De laptop blijft tijdens het vervoer ook altijd in de meegeleverde sleeve. Dit is een voorwaarde om aanspraak te maken op de verzekering in geval van schade.

  • Footer

    Contactgegevens

    Sint-Jozefinstituut Bokrijk
    Hasseltweg 383
    3600 Genk-Bokrijk
    011/26 40 30
    mail@sint-jozefinstituut.be

    Secretariaat

    Het secretariaat is alle schooldagen open van 8u00 tot 17u00, behalve op woensdagen tot 13u00.

    Schooluren

    Voormiddag:

    1. 08u35 – 09u25*
    2. 09u25 – 10u15
    3. 10u30 – 11u20
    4. 11u20 – 12u10

    Namiddag:

    1. 13u05 – 13u55*
    2. 13u55 – 14u45
    3. 14u45 – 15u35
    4. 15u35 – 16u25**

    * onze leerlingen worden ’s morgens om 8u30 en ’s middags om 13u00 in de klas verwacht zodat de lessen tijdig kunnen beginnen.

    ** enkel van toepassing voor bepaalde technische richtingen vanaf de 3de graad.

    Copyright © 2023 · Genesis Starter on Genesis Framework · WordPress · Log in