ONZE VISIE:
We willen onze missie realiseren d.m.v. de lasalliaanse opvoedingsvisie (5 pijlers), aangepast aan onze specifieke schoolcontext en de huidige tijdsgeest.
De gedrevenheid van De La Salle (Stichter van de Broeders van de Christelijke Scholen) t.a.v. vormend christelijk onderwijs
- Een persoonsgerichte opvoedingspraktijk
- Ontplooiingskansen voor iedereen
- Een open kijk op mensen, op de wereld, op het leven
- In loyale verbondenheid met elkaar
De centrale gedachte van onze visie is WIJ!
WIJ, jongeren, ouders, leerkrachten/opvoeders, directie, overlegorganen maken samen school vanuit een wederzijdse betrokkenheid op/met elkaar (participatief) en niet vanuit een hiërarchisch denken.
Participatie en verbondenheid zijn zeer sterk aanwezig in onze school! Zo zorgen WIJ samen voor een warme sfeer op school.
Waar is onze visie zichtbaar? Hoe handelen wij concreet?
1. De gedrevenheid van De La Salle
Wij bieden elke jongere rechtvaardig onderwijs. Wij besteden bevoorrechte aandacht aan jongeren uit de risicozone (sociaal, emotioneel, economisch …).
Wij bieden elke jongere recht op kennis. Wij verlenen toegang tot de elektronische media (connectiviteit) en integreren deze media in vele lessen.
We maken gebruik van vele nieuwe didactische werkvormen (projectwerk, groepswerk, STEM-methodiek, ervaringsgericht leren, vakoverschrijdend werken, iPadklassen …).
Samen met de jongere blijven we voortdurend de gevestigde waarden in vraag stellen.
2. Een persoonsgerichte opvoedingspraktijk
Leerkrachten beïnvloeden (en worden beïnvloed door) de wijze waarop de leerlingen met hen en elkaar omgaan. Dit werkt dus in 2 richtingen.
- Leerlingen en leerkrachten voelen zich goed in hun vel:
- Leerlingen worden aanvaard zoals ze zijn, krijgen ruimte voor initiatief, vertrouwen en waardering voor wat ze doen,…
- Leerkrachten zijn authentiek, krijgen ruimte voor initiatief en worden er voor gewaardeerd en erin ondersteund.
- Leerlingen krijgen de aandacht die ze verdienen omdat de leerkrachten hen graag zien.
- We spreken elkaar altijd aan op een vriendelijke, beleefde aanspreektoon.
We hechten enorm veel waarde aan het thuisgevoel (menselijke warmte). Wij zoeken steeds naar de mens achter de leerling.
- We voorzien (zo veel mogelijk) voor elke klas/groep een eigen stek.
- We besteden aandacht aan de pedagogische invulling van de middagpauze. We bieden de gelegenheid om toetsen bij te maken, te studeren, groepswerk te maken, opzoekingen te doen op internet of een boek of tijdschrift te lezen/te bekijken…
- We bieden plaats aan ontspanning, sport en spel: tijdens middagpauzes en na de lesuren: bv. netbal, minivoetbal, deelname aan SVS-activiteiten …
- We nemen tijd om elkaar anders/beter te leren kennen tijdens bosklassen, reizen en excursies.
3. Ontplooiingskansen voor iedereen
We geven kansen (we sporen ze op of creëren ze) aan alle leerlingen, we sluiten niemand uit (inclusie).
We bieden een goede studieloopbaanbegeleiding door kwaliteitsvolle evaluatie, oriëntering en studieadviezen.
We bieden vlotte kansen op doorstroming naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
We besteden erg veel aandacht aan de kosten voor leerlingen en hun ouders.
- We houden de kosten van leerlingenbijdragen zo laag mogelijk.
- We verlenen hulp aan leerlingen en ouders in financiële moeilijkheden.
- Bij moeilijke betalingen verkiezen we een zachte aanpak.
4. Open kijk op mensen, op de wereld, op het leven
We ontwikkelen de kritische ingesteldheid bij onze leerlingen door het bijbrengen van kennis, inzicht en bewustwording van de maatschappij/samenleving. We laten hen ervaren hoe de samenleving evolueert door over de muren heen te kijken. Leerkrachten en leerlingen werken samen aan acties, initiatieven en activiteiten die het onmiddellijke, het schoolse, het nabije overstijgen.
- We bieden een zeer ruim aanbod aan binnen- en buitenschoolse activiteiten tijdens de lesuren (toneel, gastsprekers over verschillende thema’s, Culturele Dagen…).
- We stimuleren vrijwillige deelname aan tal van (buiten)schoolse activiteiten buiten de lesuren (deelname aan wetenschaps- en andere Olympiades…).
- We organiseren samen maatschappelijk betrokken initiatieven (een vluchtelingenactie, Internest – onze caritaswerking met steun aan projecten in derde en vierde wereld …).
- We hebben samen aandacht voor vreugde en verdriet (een herdenkingsmoment voor overledenen rond Allerheiligen, een vriendschapsmoment…).
- We hebben aandacht voor verscheidenheid en zijn dan ook een ‘School zonder Racisme’.
5. In loyale onderlinge verbondenheid
Wij streven ernaar met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere participanten in hartelijkheid en verbondenheid samen te werken.
- Leerkrachten, leerlingen, ouders, de buurt en de bredere samenleving hebben een stem in het ontwerpen en opvolgen van het leven op onze school.
- Ons schoolbeleid houdt rekening met iedereen, wikt en weegt wat rechtvaardig is voor elke leerling/elk personeelslid (ook rekening houdend met familiale omstandigheden e.d.).
- We realiseren en houden vele samenwerkingsverbanden in stand: o.a. samenwerking met oud-leerlingen, oud-personeelsleden (m.b.t. het masterplan infrastructuur), Sint-Vincentius (bestrijden kansarmoede), stad Genk (logistieke hulp, natuurproject, integratie,…) de VDAB (voor de Se-n-Se-opleidingen Apotheekassistent en Chemische Procestechnieken); bedrijven (stageplaatsen en tewerkstellingskansen),…